Absolwenci Nowodworka 1978.
|
Ostatnie zmiany: |
Spis treści: Informacje klasowe
Inne strony o I LO Rekomendacje kulturalne o kanale RSS |
SBB - Nastroje SBB - Nastroje, rok wydania 2002 - po wielu latach SBB odrodzi³o siê w nieco zmienionym sk³adzie i ch³opaki nagrali ca³kiem niez³± p³ytê. W zespole nadal graj± Józef Skrzek (instrumenty klawiszowe, ¶piew, gitara basowa, harmonijka ustna) i Antymos Apostolis (gitara, instrumenty klawiszowe, instrumenty perkusyjne, gitara basowa) natomiast miejsce Jerzego Piotrowskiego zaj±³ za perkusj± Paul Wertico. W niektórych utworach tak¿e ¶piewa. Wertico to Amerykanin, znany muzyk jazzowy. Najwiêksz± popularno¶æ zdoby³ graj±c w zespole Pata Metheny w latach 1983-2001, nagra³ z nim dziewiêæ p³yt. Zgodnie z tytu³em, mamy tu ró¿ne nastroje. Ju¿ pierwszy utwór, krótkie intro, wy³aniaj±ca siê z szumu morza delikatna gitara akustyczna, kompozycja Apostolisa z mottem Arystotelesa "Muzyka jest w nas, jest nad nami", mówi nam jasno, o co biega. Kolejny "Za nami wieki wojowników", spontan dedykowany pamiêci Silesian Blues Band, z du¿± ilo¶ci± fajnych gitarek w tle. Kolejny to rockowa ballada "W ogrodzie snu", znów te przestrzenie wype³nione gitarkami. Dalej spokojna "Pie¶ñ stoj±cego w bramie" i znów niesamowite gitarki. Nastêpnie nastrojowa kompozycja Barbary Wertico "Knowing Where You Belong" do s³ów Paula Wertico, za¶piewana przez niego samego. Z kolei "Pisze to ¿ycie scenariusze" z wokalizami i du¿± ilo¶ci± syntezatorów. Nastêpny utwór to "... Or Whatever" Paula Wertico, innymi s³owy solo na perkusji. Pó¼niej bardzo sympatyczne i ¿ywio³owe "Ca³kiem spokojne zmêczenie" ze ¶wietn± solówk± gitarow±. Dalej dynamiczne blues-rockowe "W oceanie siê zanurza Liverpool". Kolejny utwór "Star of hope" dedykowany Ry¶kowi Riedlowi, podk³ad na werblach, do tego obowi±zkowe gitarki i harmonijka ustna. Na koniec "Don't Look Back", kompozycja Barbary i Paula Wertico. Nastrojowy, ma siê rozumieæ utwór, mo¿e trochê w stylu Pata Metheny. Znowu sporo gitarki Apostolisa dialoguj±cej z syntezatorami Skrzeka a na koniec wracamy do szumu morza i ptaszków. Muzyka zanurza siê w morzu, coraz g³êbiej. Bardzo dobra, dojrza³a, równa p³yta. Zyskuje przy kolejnych przes³uchaniach. No i te gitarki Apostolisa. Przy okazji kilka s³ów o starych i nowych p³ytach SBB. Zacznijmy od p³yt wydanych w Polsce. Tak wygl±daj± ok³adki wznowionych niedawno pierwszych piêciu p³yt SBB. Ró¿ni± siê tylko kolejnymi numerami. W dalszym opisie przypomnê jednak oryginalne ok³adki z p³yt analogowych. SBB - SBB, rok wydania 1974 - wznowione na CD jako SBB 1. Pierwsza p³yta, nagrana w czasie dwóch koncertów w Stodole zniknê³a b³yskawicznie ze sklepów w 1974 roku, z dnia na dzieñ staj±c siê p³yt± kultow±. Otwiera j± bluesowy "I need you baby" za¶piewany przez Skrzeka z towarzyszeniem fortepianu. Dalej jest suita "Odlot", rozpoczynaj±ca siê piosenk± "Odlecieæ z wami", po której nastêpuj± rozbudowane, ale spontaniczne i ¿ywio³owe improwizacje, niezapomniane sola Skrzeka na przesterowanym basie, a tak¿e s³ynne dialogi gitary z basem. Nastêpnie (bez przerwy potrzebnej kiedy¶ na odwrócenie longplaya) mamy "Wizje", rozpoczynaj±ce siê ostrym, drapie¿nym solem Apostolisa (ze s³ynnym je¿d¿eniem smykiem po strunach gitary elektrycznej). Pó¼niej zmiana klimatu i piêkna ballada "Erotyk" (Tylko ciebie stworzyæ nie mogê). A pó¼niej mamy sekwencjê syntezatorow± przechodz±c± p³ynnie w solo Piotrowskiego na perkusji, dynamit w rêkach zamiast pa³eczek i na koniec jeszcze chwila zespo³owego ³ojenia i oklaski zachwyconej publiczno¶ci. Patrz±c z perspektywy czasu kawa³ wspania³ej muzyki, która wcale siê nie zestarza³a. Na p³ycie CD mamy jeszcze trzy dodatkowe utwory, których nie by³o na p³ycie analogowej: piosenka "Zosta³o we mnie", interesuj±cy, improwizowany kawa³ek "Obraz po bitwie" i na koniec wielki rarytas "Figo-fago". ¯ywio³owy, bluesowy kawa³ek ze wspania³ym solem Skrzeka na harmonijce ustnej. SBB - Nowy horyzont, rok wydania 1975 i Pamiêæ z roku 1976 - wznowione razem na jednej p³ycie CD jako SBB 2&3. "Nowy horyzont" otwieraj± dwa dynamiczne, omal¿e heavy rockowe utwory "Na pierwszy ogieñ" i "B³ysk". Fragment pierwszego z nich by³ kiedy¶ sygna³em telewizyjnego Studia 2. Pó¼niej mamy bardziej zró¿nicowany "Nowy horyzont" choæ miejscami równie ostry. Nastêpnie "Ballada o piêciu g³odnych", w³a¶ciwie nie wiadomo, co to jest i po co, jaka¶ mêtna melorecytacja. I na koniec rozbudowana "Wolno¶æ z nami", z prób± przeniesienia do studia charakterystycznych solówek gitary i basu z pierwszej p³yty, zakoñczona Chopinem. Druga p³yta "Pamiêæ" to nastrojowe teksty Juliana Mateja i zró¿nicowana muzyka Skrzeka, od delikatnych motywów do monumentalnych brzmieñ. Tytu³y mówi± sam za siebie: "W ko³ysce d³oni twych (Ojcu)", "Z których krwi krew moja" i "Pamiêæ w kamieñ wrasta". SBB - Ze s³owem biegnê do ciebie, rok wydania 1977 - wznowione na CD jako SBB 4. Na p³ycie znajduj± siê dwie, blisko dwudziestominutowe suity: "Ze s³owem biegnê do ciebie" i "Przed premier±". Obydwie obfituj±ce w ciekawe pomys³y brzmieniowe jak i melodyczne. SBB - Memento z banalnym tryptykiem, rok wydania 1980 - wznowione na CD jako SBB 5. Na tej p³ycie pojawi³ siê dodatkowy muzyk, S³awomir Piwowar na gitarze. Wzbogaci³o to brzmienie zespo³u, brzmienie sta³o siê bardziej "gitarowe" a motywy muzyczne szybciej przechodz± z jednego w drugi. Sama muzyka wydaje siê mniej drapie¿na, jest bardziej optymistyczna a nawet pojawiaj± siê "weso³e" motywy. P³ytê otwiera dynamiczny utwór "Moja ziemio wy¶niona". Drugi to instrumentalny "Trójk±t rado¶ci", nastrojowa kompozycja Piwowara wykonana przez niego na gitarach klasycznych i elektrycznych oraz Skrzeka na syntezatorach. Trzeci utwór, podobny w nastroju, choæ bardziej "elektryczny", tak¿e instrumentalny "Strategia pulsu". Na koniec znowu blisko dwudziestominutowa suita "Memento z banalnym tryptykiem". Na szczególn± uwagê zas³uguje tu nadzwyczajne solo Apostolisa pod koniec suity. Moim zdaniem jedna z najlepszych solówek gitarowych w historii polskiego rocka. Przez ponad trzy minuty Apostolis wybiera na wio¶le z niezwyk³± energi± i wyobra¼ni± i nagle utwór urywa siê. Co podobno mia³o symbolizowaæ odej¶cie Apostolisa z SBB. Tu koñcz± siê oficjalne, polskie p³yty SBB. Zanim jednak zespó³ rozpad³ siê w 1980 roku, pojawi³o siê jeszcze kilka innych p³yt. Halina Fr±ckowiak - Geira, rok wydania 1977 - te piêkne wiersze Juliana Mateja z muzyk± Skrzeka za¶piewa³a Halina Fr±ckowiak z towarzyszeniem zespo³u SBB. Je¶li dobrze pamiêtam, to jeden z utworów z tej p³yty (chyba "Brzegi ³agodne") zdoby³ jak±¶ nagrodê w Opolu. Po rozpadniêciu siê SBB, Józef Skrzek, ju¿ solo nagra³ jeszcze jedna p³ytê z Fr±ckowiak: Halina Fr±ckowiak - Geira, rok wydania 1981 - tym razem piosenki powsta³y do poezji Kazimierza Wierzyñskiego. Niedawno obie te p³yty zosta³y wznowione jako jedna p³yta CD: Po sukcesach w kraju, SBB koncertowa³o wielokrotnie za granic± i tam te¿ nagrali kilka p³yt, niedawno wznowionych na CD: SBB - Slovenian Girls, rok wydania 1978 - to p³yta wydana w Czechos³owacji (tak, by³o kiedy¶ takie pañstwo), przez Supraphon, Zawiera dwie suity, "Julia" i "Anna". To interesuj±ca p³yta, choæ ma³o znana w Polsce. SBB - Follow My Dream, rok wydania 1978 - to pierwsza p³yta SBB wydana na zachodzie. S± tutaj dwie suity, ale z³o¿one z samodzielnych czê¶ci, mniej rozbudowanych i krótszych ni¿ na polskich p³ytach, mo¿e bardziej przystêpnych a z drugiej strony wszystko znakomicie nagrane, o doskona³ym, selektywnym brzmieniu. Muzyka z tej p³yty s³u¿y³a jako t³o muzyczne do widowiska baletowego inspirowanego obrazami Jacka Malczewskiego. SBB - Welcome, rok wydania 1979 - to druga p³yta wydana na zachodzie, a dok³adnie rzecz bior±c, nagrana w Polsce a zmiksowana na zachodzie. Wydana by³a na zachodzie a równolegle w Polsce wyda³ j± te¿ Wifon. W nastroju i rodzaju muzyka zbli¿ona do Follow My Dream. Tu koñcz± siê oficjalne p³yty SBB, choæ gwoli prawdy by³a jeszcze p³yta wydana w NRD, ale jeszcze nie zosta³a wznowiona. Ku rado¶ci fanów niedawno ukaza³o siê jednak kilka p³yt z koncertów zespo³u SBB z pierwszego okresu dzia³alno¶ci: SBB - Budai Ifjusagi Park - live, rok wydania 2001 - to p³yta z dwóch koncertów w Budapeszcie w 1977 roku. Pierwszy z Lokomotiv GT a drugi z Canned Heat. Jako¶æ techniczna nie jest mo¿e idealna, (ale i nie jest z³a) wa¿na jest sama muzyka. Mamy tu kilka utworów, które nie ukaza³y siê na innych p³ytach. Razem siedem utworów trwaj±cych od kilku do kilkunastu minut. I oczywi¶cie znany z koncertów SBB spontan, improwizacje i solówki. SBB - Karlstad - live, rok wydania 2001 - to z kolei p³yta z koncertów w Szwecji w 1975 roku. Jako¶æ techniczna bardzo dobra, znów mamy kilka utworów niepublikowanych nigdzie indziej. ¦wietna p³yta, by³ to pierwszy wyjazd SBB na zachód, pierwsza mo¿liwo¶æ zaprezentowania w³asnej muzyki zachodniej publiczno¶ci, która niejedn± kapelê ju¿ widzia³a. Pierwszy raz grali na tak dobrym sprzêcie, publiczno¶æ natychmiast ich polubi³a i to ch³opaków uskrzydli³o, co w ich graniu s³ychaæ wyra¼nie. SBB - Freedom: Live-Sopot '78, rok wydania 2002 - kolejna p³yta koncertowa, tym razem z Polski, Sopot rok 1978. Sam koncert poprzedzi³y dramatyczne wydarzenia, ciê¿arówka wioz±ca sprzêt mia³a wypadek i koncert rozpocz±³ siê ze znacznym opó¼nieniem i bez ¿adnej próby. No i mimo to ch³opaki zagrali rewelacyjnie albo i lepiej. Zagrali wszystko z p³yty "Follow My Dream", oczywi¶cie w rozbudowanych, koncertowych wersjach i dodatkowo jeszcze dwa inne utwory. W 1980 roku zespó³ siê rozpad³. Ka¿dy z muzyków zacz±³ realizowaæ w³asne pomys³y artystyczne. Najp³odniejszy okaza³ siê, czego mo¿na siê by³o spodziewaæ, Józef Skrzek. Wyda³ m.in. takie p³yty jak: "Pamiêtnik Karoliny" (1979), "Ojciec chrzestny Dominika" (1980), "Józefina" (1981), "Wojna ¦wiatów - nastêpne stulecie" (1982 - muzyka do filmu Piotra Szulkina), "Koncert ¦wiêtokrzyski" (2002). Antymos Apostolis wyda³, miêdzy innymi, bardzo ciekaw± p³ytê "Theatro". P³yta koncertowa, nagrana z muzykami greckimi urodzonymi w Polsce, jak choæby Jorgos Skolias. Poniewa¿ ludzie chêtnie wracaj± do tego, co dobre, dlatego i SBB zesz³o siê ponownie. Co prawda sk³ad siê zmieni³ ale tylko w 33 %. Miejsce Jerzego Piotrowskiego za perkusj± zaj±³ Miros³aw Muzykant. W tym sk³adzie zespó³ zagra³ kilka koncertów, z których ukaza³y siê trzy p³yty: SBB - Absolutely Live '98!, rok wydania 1999 - na tej p³ycie znajdziemy koncertowe wersje utworów z ró¿nych okresów dzia³ania SBB. Od "Odlotu" z pierwszej p³yty po "Memento z banalnym tryptykiem z ostatniej. Warto porównaæ jak zespó³ gra te utwory po latach. SBB - SBB w filharmonii: akt 1, rok wydania 1999 - pierwsza czê¶æ nagrañ z koncertu w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Znowu m.in. "Odlot". SBB - SBB w filharmonii: akt 2, rok wydania 1999 - druga czê¶æ nagrañ z koncertu w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Tu znajdziemy "Going Away", "Singer". A na bis "Ca³kiem spokojne zmêczenie" w rozbudowanej wersji, utwór, który znalaz³ siê pó¼niej na p³ycie "Nastroje". SBB - Trio: Live - Tournee 2001, rok wydania 2002 - kolejna zmiana perkusisty, tym razem pojawi³ siê muzyk ¶wiatowego formatu, Paul Wertico, wieloletni perkusista Pata Metheny. Odnowione SBB pojecha³o w 2001 roku w trasê koncertow± po Europie. Na p³ycie znajdziemy nagrania pochodz±ce z tej trasy. Z wyj±tkiem "Odlotu", pozosta³e utwory to nowe kompozycje. Warto je poznaæ. Wiêcej o SBB na ich oficjalnej stronie internetowej www.sbb.pl (05.01.2003) |