Absolwenci Nowodworka 1978.
|
Ostatnie zmiany: |
Spis treści: Informacje klasowe
Inne strony o I LO Rekomendacje kulturalne o kanale RSS |
Anna Maria Jopek & Friends with Pat Metheny - Upojenie Anna Maria Jopek z przyjació³mi i Pat Metheny - Upojenie, rok wydania 2002 - to z ca³± pewno¶ci± jedno z najwa¿niejszych wydarzeñ muzycznych mijaj±cego roku w Polsce. Jedna z najlepszych polskich piosenkarek nagra³a p³ytê z jednym z najlepszych i najpopularniejszych na ¶wiecie gitarzystów jazzowych i popowych. Pat Metheny mo¿e przebieraæ w ofertach najlepszych muzyków i ni¿ej poziomu dajmy na to Davida Bowie nie schodzi. Zreszt± zazwyczaj Pat nagrywa p³yty pod w³asnym nazwiskiem, jako w³asne projekty, z wyj±tkiem oczywi¶cie grania na zaproszenie w ró¿nych jazzowych zespo³ach. Tymczasem Annie Marii Jopek (AMJ) i Marcinowi Kydryñskiemu uda³o siê przekonaæ Mistrza do udzia³u w ich projekcie. Mistrz znalaz³ odrobinê czasu w swoim napiêtym terminarzu i przyjecha³ na tydzieñ do Polski. Przez kilka dni muzycy prawie nie wychodzili ze studia i tak oto s³owo sta³o siê cia³em i p³yta jest ju¿ do kupienia, do czego gor±co zachêcam. Pat Metheny czuje od lat wielk± sympatiê do Polski i polskich s³uchaczy. Pierwszy raz przyjecha³ do Polski w 1985 roku i da³ kilka niezapomnianych koncertów. ¯e koncerty by³y ¶wietne, mogê potwierdziæ w³asnym s³owem, bo by³em na jednym z nich w hali Wis³y. Pat by³ zachwycony znakomitym przyjêciem jego muzyki przez polskich s³uchaczy, co czê¶ciowo wynika³o z braku w tych czasach wydarzeñ muzycznych podobnej rangi. Od tego czasu Pat przyje¿d¿a regularnie do Polski i jest w dalszym ci±gu ogromnie lubianym artyst±. I jest niezmiennie gor±co przyjmowany. Do projektu p³yty "Upojenie" podszed³ z du¿ym szacunkiem i nie stara³ siê narzuciæ swoich rozwi±zañ i siebie jako lidera. Nawet nalega³, by AMJ ¶piewa³a po polsku, wychodz±c ze s³usznego za³o¿enia, ¿e lepiej za¶piewaæ perfekcyjnie po polsku ni¿ przeciêtnie po angielsku. Podobnie z doborem utworów, choæ przewa¿aj± utwory Pata (w oryginale instrumentalne) to znalaz³o siê miejsce na utwory AMJ, Kydryñskiego czy Kurylewicza. P³ytê najlepiej s³uchaæ do¶æ g³o¶no, instrumenty akustyczne lepiej brzmi± s³uchane do¶æ g³o¶no a ponadto przy cichym s³uchaniu gin± niektóre subtelno¶ci tych delikatnych nagrañ. Piosenki s± bardzo zró¿nicowane, do ka¿dej z nich dobrano starannie aran¿acjê, zestaw instrumentów, brzmienie i dynamikê. Na pocz±tku mamy delikatny duet g³osu AMJ i gitary Pata w "Cichy zapada mrok". Pat gra tu na specjalnie dla niego zbudowanej 42 strunowej gitarze pikasso. Kolejny utwór to "Przyp³yw, odp³yw, oddech czasu" Pata z p³yty "Secret Story" ze s³owami Magdy Czapiñskiej, subtelnie za¶piewany (wyszeptany?) przez AMJ z towarzyszeniem fortepianu, gitary, bêbnów i przeszkadzajek. Dalej "Tam, gdzie nie siêga wzrok" znowu utwór Pata i Lyle Maysa z p³yty "Imaginary Day" do s³ów Magdy Czapiñskiej i klasyczne brzmienie Pat Metheny Group. Nastêpny utwór autorstwa Marcina Kydryñskiego "Biel" i znów spokojny duet gitar Pata i g³osu AMJ. Dalej utwór napisany przez AMJ "Czarne s³owa" zagrany z ca³ym zespo³em. Kolejne nagranie to "Letter From Home" Pata z p³yty pod takim samym tytu³em, wspaniale wykonany solo na fortepianie przez Leszka Mo¿d¿era. Kolejny kawa³ek to "Are You Going With Me?" znów autorstwa Pata i Lyle Maysa, najbardziej rozbudowany, ze wspania³± jazzuj±c± wokaliz± AJM i klasycznym solem Pata na syntezatorze gitarowym, czapki z g³ów. Kolejny, to Pata "Zupe³nie inna ja" z p³yty "Secret Story" delikatnie za¶piewany przez AMJ z towarzyszeniem gitary Pata i saksofonu Henryka Mi¶kiewicza. Dalej "Mania mienia" Pata z p³yty "Still Life (Talking)", znów patowski klasyk. Nastêpnie prze¶liczny "By on by³ tu", to "dawniejszy" Pat z p³yty "Travels", s³owa Andrzeja Poniedzielskiego i klasyczny akustyczny kwintet jazzowy, wokal AMJ, gitara klasyczna Pata, fortepian Leszka Mo¿d¿era, kontrabas Darka Oleszkiewicza i perkusja Czarka Konrada. Konkurencja dla Diany Krall? Dalej tytu³owe "Upojenie" z muzyk± AMJ do s³ów Stanis³awa Grochowiaka, przepiêkna jazzowa ballada. Dalej "Piosenka dla Stasia" (to syn AMJ i Marcina) napisana przez Marcina Kydryñskiego, ale w stylu Pata, z pieknymi solówkami na gitarze klasycznej. Nastêpny utwór to znów Pata "Me jedyne niebo" z p³yty "Speaking Of Now", znów elektryczne solówki Pata oraz orkiestra smyczkowa. Na koniec, kto wie czy nie najpiêkniejsza pere³ka na tej p³ycie, temat przewodni z filmu "Polskie drogi" napisany przez Andrzeja Kurylewicza i zaaran¿owany przez Kurylewicza i Pata na duet gitary klasycznej i kontrabasu. Jest w tym co¶ z magii "Fragile" Stinga i duetów gitarowo-kontrabasowych Pata z Charlie Hadenem z p³yty "Beyond The Missouri Sky". Warto jeszcze wspomnieæ o stronie graficznej p³yty, przygotowa³ j± Piotr Duma³a (s³ynne gipsowe grafiki). Na p³ycie "Upojenie" znalaz³o siê osiem utworów autorstwa Pata, w wiêkszo¶ci pochodz± one z jego ostatnich p³yt. Nic im nie ujmuj±c, ja jednak preferujê jego starsze p³yty, takie jak: "Pat Metheny Group", "Offramp", "As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls", "New Chautauqua ", "American Garage ", "Watercolors" czy "Travels" - ten dwup³ytowy album z koncertu to bardzo dobry zestaw utworów z pierwszego okresu twórczo¶ci Pata, znakomicie zagranych na ¿ywo. Te p³yty mo¿e nie s± tak wyrafinowane muzycznie i brzmieniowo jak pó¼niejsze p³yty Pata, ale maja w sobie wiele ¿ywio³owo¶ci i spontaniczno¶ci. Natomiast pó¼niejsze p³yty coraz trudniej od siebie odró¿niæ. Warto tu wspomnieæ, ¿e d³ugoletni perkusista Pata, Paul Wertico, zrezygnowa³ ze wspó³pracy w roku 2001 i zdecydowa³ siê na granie z naszym SBB, wiêcej w recenzji z najnowszej p³yty SBB Nastroje. Osobnej rekomendacji wymaga wspomniana ju¿ p³yta Pata "Beyond The Missouri Sky (Short Stories)" z roku 1997 To kilkana¶cie nadzwyczajnej urody melodii nagranych w duecie akustycznej gitary Pata i kontrabasu Charlie Hadena. Zjawisko nie daj±ce siê z niczym porównaæ. S³ysza³em wiele wypowiedzi tak krytyków jak i muzyków chwal±cych walory tej p³yty. A zwykli s³uchacze siê z tym zgadzaj±, gdy¿ jest to jedna z najlepiej sprzedaj±cych siê p³yt Pata. Wiêcej informacji o Pacie mo¿na znale¼æ na jego stronie internetowej: www.patmethenygroup.com No i nadesz³a pora na kilka s³ów o poprzednich p³ytach Anny Marii Jopek: Anna Maria Jopek - Ale jestem, rok wydania 1997 - to debiutancka p³yta, trochê w stylu world music sk³ada siê g³ównie z lirycznych piosenek. Powsta³a po wystêpie AMJ na festiwalu Eurowizji. Najbardziej znane utwory to chyba "Ale jestem", "Nie przychodzisz mi do g³owy" i "Joszko Broda". Widaæ du¿± muzykalno¶æ i ¶wietny warsztat wokalny AMJ, do tego interesuj±ca oprawa muzyczna, w du¿ej mierze zas³uga braci Marcina i Mateusza Pospieszalskich. Anna Maria Jopek - Szeptem, rok wydania 1998 - ta p³yta powstawa³a jako ho³d dla Elli Fitzgerald, pocz±tkowo mia³a siê sk³adaæ z ballad jazzowych ¶piewanych z towarzyszeniem Bogdana Ho³owni na fortepianie. Pó¼niej pojawi³a siê sekcja rytmiczna, soli¶ci i w koñcu powsta³ dwup³ytowy album. Pierwsza p³yta zawiera niezwyk³ej urody liryczne, jazzuj±ce piosenki ze ¶wietnymi tekstami (Wo³ek, Hemar, Osiecka, M³ynarski, Kofta) i tak±¿ muzyk± (Matuszkiewicz, Nahorny, Wasowski, Abratowski). Piêknie za¶piewane "Szeptem" (Szeptem do mnie mów...), "Oddalasz siê", "Poca³unki". Na szczególn± uwagê zas³uguje "Samba przed rozstaniem" do s³ów Jonasza Kofty z muzyk± Baden Powella, któr± pamiêtamy z boskiej interpretacji Hanny Banaszak z Januszem Stroblem na gitarze z festiwalu Opolskiego z 1988 roku. Druga p³yta zawiera nagrania z koncertu, znów znakomite teksty (Przybora, Wo³ek, Kofta, Osiecka, M³ynarski, Starski) i muzyka (Szpilman, Wasowski, Nahorny, Krajewski). Kilka arcydzie³ polskiej piosenki: "Jej portret" (Osiecka, Nahorny), "Zielono mi" (Osiecka, Jan Ptaszyn Wróblewski), "Ko³ysanka Rosemary" (M³ynarski, Komeda) z Tomaszem Stañk± na tr±bce (nie mog³o byæ inaczej gdy¿ nieco wcze¶niej Stañko wyda³ p³ytê "Litania" z muzyk± Komedy), ponownie "Samba przed rozstaniem", tym razem rolê gitary klasycznej pe³ni tr±bka Tomasza Stañki, a na zakoñczenie "Ach, ¶pij kochanie" (Starski, Wars) brawurowo za¶piewane a cappella na cztery g³osy. Nagrania koncertowe to najprostsza metoda by sprawdziæ na w³asne uszy czy piosenkarz umie ¶piewaæ czy nie. W przypadku AMJ nie mo¿na daæ innej oceny ni¿ szóstka z plusem. Anna Maria Jopek - Jasnos³yszenie, rok wydania 1999 - ta p³yta to lekki odwrót od jazzu w kierunku tradycyjnej, popularnej piosenki. Najbardziej znane piosenki to "Ja wysiadam" (Niech kto¶ zatrzyma wreszcie ¶wiat, ja wysiadam...) czy "Uciekaj, uciekaj" (Uciekaj, uciekaj bo ciê wiatr zatrzyma...) z repertuaru Skaldów, nagrana zreszt± z braæmi Zieliñskimi. Kolejny zestaw piêknych, niebanalnych, ciekawie zaaran¿owanych i za¶piewanych piosenek. Anna Maria Jopek - Dzisiaj z Betleyem, rok wydania 1999 - to nie jest pomy³ka, nie "w Betlejem" a "z Betleyem". Po prostu p³yta zosta³a nagrana przez AMJ z Paw³em Betleyem. Muszê przyznaæ, ¿e spo¶ród ogromnej ilo¶ci p³yt z kolêdami, jakie pokaza³y siê w ostatnich latach tê p³ytê mogê poleciæ z czystym sumieniem. Prawdê powiedziawszy, ta p³yta przele¿a³a siê u mnie na pó³ce ponad rok. Siêgn±³em po ni± niedawno i zachwyci³em siê. AMJ wykonuje tu oprócz partii solowych tak¿e wszystkie ¶piewy zespo³owe, jak to okre¶lono na p³ycie: chóry ch³opiêce, babiny ba³kañskie, gospodynie góralskie, postaci filharmoniczne i inne. G³os AMJ w tych chórkach brzmi wspaniale. Ka¿da z kolêd zosta³a wykonana w innym stylu czy to jakiej¶ epoki historycznej czy te¿ tradycji kulturowo-geograficznej. Nie ucierpia³ na tym tradycyjny charakter kolêd a dodatkowo ka¿da z nich bawi nas i zadziwia interesuj±c± i niebanaln± interpretacj±. Na szczególn± uwagê zas³uguje brawurowe, klasyczne w stylu wykonanie "Gdy siê Chrystus rodzi", gdzie solowy g³os przeplata siê z g³osami chórków. W kilku utworach prawdziwie mêskim g³osem ¶piewa te¿ Stanis³aw Jopek. Ca³o¶æ uzupe³nia piêkna, zimowa piosenka Starszych Panów "Na ca³ej po³aci ¶nieg", tu za¶piewana przez AMJ w duecie z Jeremim Przybor±. Rewelacja. Anna Maria Jopek - Bosa, rok wydania 2000 - znów lekki zwrot w stronê jazzuj±cych ballad, oczywi¶cie w pe³ni akustycznych. Ju¿ pierwszy utwór "Bukowina" Wojtka Bellona, mówi nam, ¿e obecno¶æ najlepszych polskich jazzmanów nie jest przypadkiem, solo Leszka Mo¿d¿era jest niesamowite. Chwilami klimaty zmierzaj± w stronê world music w "Nim s³oñce wstanie". Za moment klasyczny smutas "Nigdy wiêcej" ¶piewany onegdaj przez Piotra Szczepanika. Pó¼niej ludowe "Cyraneczka" czy "Têskno mi têskno". Znów smutas "Kiedy mnie ju¿ nie bêdzie" (Osiecka, Krajewski). Na zakoñczenie rewelacyjne "Szepty i krzyki" (Kydryñski, Kilar) z nieziemskim solem Tomasza Stañki na tr±bce. Anna Maria Jopek - Barefoot, rok wydania 2002 - to tzw. miêdzynarodowa wersja p³yty "Bosa". Na szczê¶cie utwory dalej ¶piewane po polsku. Wiêkszo¶æ utworów pochodzi z "Bosej", kilka z poprzednich p³yt, ale jest te¿ kilka nowych "Ko³ysanka Rosemary" zagrana z Tomaszem Stañko i Simple Acoustic Trio, "Dwa serduszka cztery oczy" z Tomaszem Szukalskim i "Mizerna cicha" tym razem bez s³ów, w postaci wokalizy i chórków z towarzyszeniem solowej tr±bki Tomasza Stañko. Anna Maria Jopek - Nienasycenie, rok wydania 2002 - i znowu powrót do bardziej tradycyjnej piosenki. Ka¿da z piosenek utrzymana jest w innym stylu i klimacie. To chyba najbardziej autorska (lub raczej ma³¿eñska) p³yta, bo wspó³autorem prawie ka¿dej z piosenek jest AMJ lub Marcin Kydryñski. Ta ró¿norodno¶æ wynika oczywi¶cie z ró¿norodno¶ci zainteresowañ i do¶wiadczeñ muzycznych AMJ. ¦piewa³a przecie¿ jazz, pop, muzykê wspó³czesn± (Warszawska Jesieñ), pie¶ni Chopina, kolêdy. Nie ma na tej p³ycie wielkich przebojów, nie o to sz³o, jest za to kawa³ solidnego, zró¿nicowanego piosenkowania. Z bardziej znanych piosenek znajdziemy tu "O co tyle milczenia", "Droga na po³udnie" (to temat przewodni z filmu Poci±g z pamiêtn± wokaliz± Wandy Warskiej, AMJ nie odwa¿y³a siê jednak na wokalizê i za¶piewa³a s³owa napisane przez Marcina. Warto pochwaliæ piêkne zgranie p³yty, plany d¼wiêkowe szczegó³owo zaprezentowane, instrumenty brzmi± nadzwyczaj klarownie, w tle ró¿ne przeszkadzajki itd. I na koniec kilka mniej oficjalnych p³yt(ek): Anna Maria Jopek - Chwilozofia 32-beatowa, rok wydania 1996 - to w³a¶ciwie pierwsza p³yta AMJ. Bezp³atna reklamówka Microsoftu wydana przy okazji promocji systemu operacyjnego Windows 95. Cztery piosenki w tym dwie reklamówki Microsoft z humorystycznymi tekstami Szymona Majewskiego. Ponadto "By³am w Nowym Yorku" to piosenka napisana przez Turnaua i Zab³ockiego. I jeszcze "Cichy wielbiciel" (Betley, Czapiñska), ta piosenka zosta³a przez AMJ nagrana powtórnie, w 2002 roku, na p³ycie "Nienasycenie". Anna Maria Jopek - Na d³oni, rok wydania 2002 - to maxisingiel promuj±cy p³ytê "Nienasycenie". Oprócz tytu³owego utworu z p³yty "Nienasycenie", znajduj± siê tam cztery niepublikowane nigdzie indziej utwory: "Pamiêtasz by³a jesieñ" za¶piewana z towarzyszeniem gitary w czasie przyjêcia urodzinowego AMJ w 200 roku, "Zawo³am na pomoc wszystkie ptaki" to piosenka Skaldów, pie¶ñ wielkanocna "O dniu radosny" a "Cyraneczka" tym razem w wersji na ¿ywo z koncertu w radiowej Trójce. Anna Maria Jopek & Friends With Pat Metheny, rok wydania 2002 - to darmowa p³ytka do³±czona przed ¶wiêtami do gazety Rzeczpospolita a promuj±ca p³ytê "Upojenie". Oprócz utworu "Biel" z tej w³a¶nie p³yty s± tu dwa niepublikowane wcze¶niej utwory: "Chcê by¶ mia³ spokojne, dobre ¶wiêta" i "Lulaj¿e Jezuniu", ten ostatni zaaran¿owany przez Pata. Wszystkie utwory pochodz± z sesji nagraniowej do "Upojenia" a AMJ towarzysz± Pat Metheny, Leszek Mo¿d¿er, Darek Oleszkiewicz i Cezary Konrad. Wiêcej informacji o Annie Marii Jopek mo¿na znale¼æ na jej stronie internetowej: www.annamariajopek.pl (2.01.2003) |